Deze ontspanningsoefening helpt je om in slechts 15 minuten tijd spanning los te laten. Emoties hebben invloed op je fysieke lichaam. Pijnklachten, vermoeidheid en stijve spieren hebben vaak te maken met spanning die je blijft vasthouden. Yoga kan je bewust maken van deze spanningen en kan je helpen om los te laten. Daarnaast kun je ook zelf bewust tijd vrij maken om fysiek tot ontspanning te komen.

Gebruik je adem om los te laten

Ga op een rustig moment zitten of liggen. Begin door een aantal keer bewust in- en uit te ademen. Wanneer je merkt dat je wat tot rust komt, gebruik je iedere uitademing om fysieke spanning los te laten.

Begin met het ontspannen van je voeten en ga dan verder met je benen. Ontspan je bekken. Vervolgens ga je verder met het ontspannen van je buik, borstkas en rug. Laat je schouders zakken en je armen en handen ontspannen. Ontspan je nek en tot slot je gezicht door de kaken van elkaar te laten zakken en de oogleden heel lichtjes te sluiten.

Hoe voelt je lichaam na deze ontspanningsoefening? 

Merk op hoe je lichaam nu aanvoelt en welke gebieden ontspannen en welke gebieden gespannen aanvoelen. Door bewust contact te maken met je lichaam ben je vaak in staat om nog meer los te laten en nog meer tot ontspanning te komen.

Laat ook mentale spanning los

Fysieke spanning gaat doorgaans hand in hand met mentale spanningen. Gedachten die je belemmeren of een opgejaagd gevoel geven. Neem de laatste paar minuten de tijd om te mediteren op een positieve affirmatie. Je kunt een eigen affirmatie formuleren, maar je kunt ook één van deze gebruiken:

  • Ik ben ontspannen.
  • Ik laat alle spanning los.
  • Ik ben veilig en kan alle spanning laten gaan.

In gedachten herhaal je de affirmatie keer op keer. Deze kan op deze manier inslijten en in je onderbewustzijn worden opgenomen. In een podcast die ik opnam met Ira Nagel, vertelt zij hoe krachtig affirmaties kunnen werken.

Oefening baart kunst

Helaas verricht deze oefening geen wonderen. Spanning bouwt zich vaak in dagen, weken, maanden of zelfs jaren op. Het vraagt dan ook tijd om alle spanning los te laten. Het vergt oefening en veel herhaling om deze routine eigen te maken. Heb geduld met jezelf en gun jezelf elke dag een momentje om los te laten. Alle kleine beetjes helpen.

Voor het loslaten van fysieke spanningen, heb ik meerdere filmpjes met oefeningen gemaakt. Zo kun je in 3 minuten je rug ontspannen, in 3 minuten je schouders ontspannen, of in 3 minuten je volledige lichaam in beweging brengen.

Begeleiding nodig bij het loslaten van spanning?

Yoga kan je helpen bij het creëren van meer ontspanning. Ik heb meerdere yogasessies online staan die je zou kunnen proberen. Een sessie stoelyoga voor de nek, schouders en rug, een sessie stoelyoga voor het gehele lichaam en een zachte gentle flow.

Wanneer je opmerkt dat er meer spanning in je lichaam zit en dat je benieuwd bent naar de onderliggende boodschappen van je lichaam, dan is een sessie yoga coaching echt iets voor jou.