Het pijnlichaam symboliseert jouw emotionele verleden. Het kan bestaan uit vervelende jeugdervaringen, trauma’s, stress en onverwerkte emoties. Wanneer je voor een heftige situatie komt te staan die je op dat moment niet kunt handelen, dan komt je als vanzelf in een overlevingsmodus. Je lichaam slaat de emoties op, zodat je ze niet direct hoeft te voelen en te verwerken. 

Wanneer je iemand in je naaste omgeving verliest en de begrafenis moet regelen, kom je waarschijnlijk in die overlevingsmodus. Op de automatische piloot doe je wat er gedaan moet worden. Voor emoties is nauwelijks ruimte en het besef van verlies dringt nog niet tot je door. Pas wanneer alles is afgerond en is afgehandeld is er ruimte voor je werkelijke verdriet en breekt er een periode van rouw aan. Dat is precies hoe je pijnlichaam werkt: het zet je emoties even in ‘de wacht’, zodat je verder kunt.

Het pijnlichaam is dus een prachtig instrument van Moeder Natuur, maar kent ook een keerzijde. Wanneer je de emoties op een later tijdstip niet, of onvoldoende toelaat, dan blijven ze in je lichaam aanwezig. Het zorgt voor een sluimerend gevoel van verdriet, angst en onbehagen. Daarnaast spannen je spieren zich aan en blijft je lichaam in een staat van vechten, vluchten of bevriezen.

Het pijnlichaam en het dagelijks leven

In je dagelijks functioneren neem je je pijnlichaam met je mee. Vaak merk je hier niets van, maar bij een opeenstapeling van spanningen en emoties kan het zijn dat je een sluimerend gevoel van onrust opmerkt. Het pijnlichaam wordt vaak pas opgemerkt wanneer het geactiveerd, of getriggerd wordt. Dat kan al door iets heel kleins gebeuren.

Heb jij ook bepaalde geuren die je ergens mij associeert? Wanneer ik zonnebrand van Nivea ruik, moet ik direct aan vakantie denken. Dat komt omdat ik op vakantie altijd zonnebrand van Nivea smeer. Zo werkt dat ook met andere dingen. Wanneer iemand zijn stem verheft, word ik angstig. Niet omdat de situatie werkelijk bedreigend is, maar omdat mijn pijnlichaam wordt aangesproken. Stemverheffingen in mijn jeugd zijn regelmatig geresulteerd in traumatische ervaringen. Mijn pijnlichaam is dat nog niet vergeten en roept direct diezelfde angst en onmacht op.

Wanneer je pijnlichaam wordt geactiveerd nemen onverwerkte emoties de overhand. Hierdoor kun je overtrokken reageren en misschien wel dingen zeggen of doen waar je achteraf spijt van hebt. Hoe en wanneer jouw pijnlichaam geactiveerd wordt, is afhankelijk van jouw eerdere ervaringen en emoties. Zoals we van buiten allemaal verschillen, verschillen we van binnen ook. Elk pijnlichaam is anders. Hoe je met je pijnlichaam kunt omgaan, is dus ook voor iedereen anders.

In deze blog 4 tips die voor veel mensen waardevol zijn gebleken.

1. Wees je bewust van je pijnlichaam

De eerste stap is weten en erkennen dat je een pijnlichaam hebt. Misschien eentje vol trauma’s, misschien een pijnlichaam met wat vervelende herinneringen. Weet dat kleine dingen je pijnlichaam kunnen activeren en je uitdagen om vanuit oude emoties te reageren. Door je hier bewust van te zijn, heb je de keuze om anders met de huidige situatie, de trigger, om te gaan. Neem een time-out en geef jezelf de tijd om je emoties te laten zakken voor je reageert.

2. Boek een zachte, ontspannende massage

Is je ooit opgevallen dat je lichaam in elkaar krimpt op het moment dat je schrikt? Je spieren spannen aan en je maakt jezelf wat kleiner. Datzelfde effect vindt plaats in je pijnlichaam. Het verkrampt, trekt samen. Wanneer je die spierspanning blijft vasthouden, ga je dat na verloop van tijd voelen. Het lijkt dan misschien logisch om een stevige massage te boeken. Op korte termijn helpt dit vaak ook: je spieren worden losgemaakt, maar de aanraking is zo stevig dat je pijnlichaam hiervan schrikt en blijft verkrampen. Als tegenreactie zal het uiteindelijk ook weer zorgen voor verkramping in je spieren. Zo ontstaat een vicieuze cirkel. Kies daarom voor een zachte, ontspannende massage. Je pijnlichaam heeft zo de tijd om te voelen dat de aanraking veilig is en zal ontspannen. Zo ontstaat er ruimte om ook dieper gelegen spierspanning los te laten. Op langere termijn dus veel effectiever!

3. Gebruik yoga om je pijnlichaam te ontdoen van emoties 

De beoefening van yoga weerspiegelt je levenshouding. Het laat zien hoe je omgaat met grenzen, uitdagingen, loslaten en kracht. Daarnaast laat je de levensenergie door je lichaam stromen, worden energetische blokkades opgeruimd en werk je op een diepe laag van je fysieke lichaam. Zoals je nu weet heeft je pijnlichaam een connectie met je fysieke lichaam. Tijdens yoga kunnen oude emoties worden geactiveerd: een bepaalde spierspanning, of ontspanning kan je pijnlichaam triggeren. Uit het niets komen er emoties boven en stromen de tranen over je wangen. Gevoelens en herinneringen kunnen vrijkomen. Lang niet altijd fijn, maar wel heel belangrijk. Op deze manier kunnen oude emoties worden gevoeld en worden verwerkt. Je pijnlichaam kan zich ontdoen van oud zeer.

Wanneer je actief aan de slag wilt met je pijnlichaam middels yoga, dan ben je meer dan welkom voor een privéles bij mij in Rijswijk.

4. Leer door meditatie te zijn met wat er ‘is’

Het pijnlichaam is een heel waardevol systeem, maar de emoties die het met zich meedraagt, wil je lang niet altijd op een later moment voelen. Je blijft ze dan wegstoppen en negeren. Zo kun je allerlei patronen, of verslavingen ontwikkelen om naar niet te hoeven voelen wat er diep in je leeft.  Meditatie leert je om te zijn met wat er ‘is’. Het leert je om te herkennen, erkennen en toe te laten wat je pijnlichaam met zich meedraagt. Door emoties de ruimte te geven, kunnen ze worden verwerkt.

Ingewikkelde materie die helder wordt uitgelegd door Jan Geurtz, spiritueel leraar. Ik sprak Jan voor een podcast waarin we spreken over ‘lijden’. Lijden kent een connectie met het pijnlichaam, dus zijn tips en inzichten zijn waardevol om te beluisteren wanneer je wilt leren omgaan met je pijnlichaam.