Voel jij je na een yogales ook zo rustig, ontspannen en helder en neem je je daarna voor om ook thuis wat vaker de mat op te stappen?

Ondanks de wetenschap dat yoga je zoveel brengt, kan het lastig zijn om een yogaroutine op te bouwen. Juist als je een druk leven hebt, is het beoefenen van yoga fijn, maar waar haal je de tijd vandaan? Zelfs voor mij, als yogadocent, is dit lange tijd een struikelblok geweest. Ik wilde graag dagelijks yoga beoefenen, maar ik wist niet hoe ik dit in mijn dagelijks leven kon integreren. Met vallen en opstaan heb ik ontdekt wat de geheimen zijn van het opbouwen en volhouden van een dagelijkse yogaroutine.

Mark Siegenbeek van Heukelom deelt tips voor het opbouwen van een meditatieroutine in een podcast en blog.

1. Maak van yoga het nieuwe tandenpoetsen

Wanneer poets jij je tanden? Waarschijnlijk op een vast moment. Het poetsen van je tanden is routine en daar denk je verder niet over na. Om een dagelijkse beoefening van yoga vol te houden, is het belangrijk om een yogaroutine te ontwikkelen. Op welk moment kun jij een nieuwe routine het beste inplannen? Zorg er voor dat dit elke dag op hetzelfde tijdstip is en dat je andere afspraken hier (zonder uitzondering!) omheen plant. Door elke dag op hetzelfde moment op de yogamat te staan, creëer je structuur en regelmaat. Yoga wordt onderdeel van je leven.

Gemiddeld duurt het 66 dagen om een eet-, drink- of beweegpatroon tot een gewoonte te maken. Wees de eerste 2-3 maanden dan ook consequent. Je verzint ook geen excuus om je tanden niet te poetsen, toch? Net zoals dat stap je ook gewoon elke dag -zonder nadenken- je mat op.

2. Je yogaroutine is een aanvulling op je leven

Je wilt yoga beoefenen omdat de effecten een positieve invloed op je leven hebben. De effecten van yoga worden negatief op het moment dat je zonder plezier en met dwang op de mat stapt. Yoga is een aanvulling op je leven, maar hoeft niet de invulling te worden. Een nieuwe gewoonte hou je alleen vol, wanneer je haalbare en realistische verwachtingen van jezelf hebt. Dwing jezelf niet om elke ochtend om 5 uur op te staan, wanneer je weet dat je echt geen ochtendmens bent. Weet dat je niet heel je drukke schema op de schop hoeft te nemen om yoga te beoefenen. Dagelijks 5-10 minuten tijd op je mat doorbrengen, kan een prima doel zijn. Op het moment dat je hier een gewoonte van hebt gemaakt, kun je altijd nog gaan uitbouwen. Kortom, wees realistisch en mild wanneer het gaat om het opbouwen van een yogaroutine.

3. Geef je lichaam wat het nodig heeft

Op sommige dagen sleep je jezelf naar je yogamat. Je bent moe en hebt behoefte aan rust en ontspanning. Andere dagen huppel je richting je mat en zoek je een uitlaatklep voor alle creativiteit in jezelf. De ene dag is de andere dag niet. Je lichaam voelt elke dag anders en dat betekent dat je lichaam ook elke dag naar iets anders kan verlangen.

Als beginnende yogi is het verstandig om bij een stijl te blijven die je beheerst en daarbinnen te zoeken naar aanpassingen. Een zware Ashtanga serie is te verzachten door alle vinyasa’s over te slaan. De beoefening van yin yoga is te verzwaren door wat langer in houdingen te blijven, of door voornamelijk uitdagende houdingen te kiezen.

Wanneer je meer ervaring met yoga hebt, kun je verschillende stijlen beoefenen, of verschillende stijlen met elkaar combineren tot bijvoorbeeld een yin yang routine waarin je passieve en actieve houdingen met elkaar combineert.

Luister naar je lichaam en geef het waar het om vraagt. Door hierop te anticiperen, kun je een dagelijkse yogaroutine makkelijker vol blijven houden. Vergeet niet dat yoga niet per se op een mat wordt beoefend. Misschien is desk yoga of stoelyoga meer iets voor jou.

Bij twijfel kun je altijd een privéles boeken en zo tot een yogaroutine te komen die naadloos aansluit op jouw wensen en behoeften.

4. Balans is het sleutelwoord

Je lichaam heeft van nature de behoefte aan beweging, maar ook aan rust. Wanneer je voldoende tijd hebt, is het heerlijk om je yogasessie af te sluiten met een welverdiende ontspanningsoefening.

Om je yogaroutine vol te houden, is het fijn om van 1 of 2 vaste dagen een rustdag te maken. Op deze dag, of deze dagen, hoef je de mat niet op. Door rigide om te gaan met je beoefening van yoga en jezelf te dwingen om elke dag de mat op te stappen, kan het beoefenen van yoga je erg tegen gaan staan. Zeker bij actieve vormen van yoga is het aan te raden om 1 of 2 rustdagen in te plannen, zodat je lichaam ook voldoende kan herstellen van de intensieve bewegingen die je er van vraagt.

5. Geef jezelf een schop onder je kont

Ondanks je geplande rustdagen zullen er dagen zijn dat je geen zin hebt om je mat op te stappen. Je weet dat je je daarna beter voelt, maar toch is er een hoge drempel. Je kunt talloze excuses verzinnen, maar de waarheid is meestal dat je gewoon geen zin hebt. Spreek zeker de eerste maanden met jezelf af dat je de mat niet op hoeft wanneer je ziek bent, maar dat er verder geen excuus goed genoeg is om je beoefening over te slaan. Je wilt een nieuwe gewoonte opbouwen, dus ga daar dan ook voor.

Geef jezelf op dagen dat je geen zin hebt een schop onder je kont. Yoga gaat ook  over het ontwikkelen van doorzettingsvermogen en discipline.  Stap toch je mat op, doe je beoefening en ervaar wat het doet met je lichaam en geest. Niemand heeft ooit spijt gehad van een yogasessie.

Direct een yogaroutine opbouwen?

Heel goed, ga er direct voor! Je hebt weinig nodig om met yoga te beginnen, zorg voor een goede mat en plan je yogaroutine in.

Fijne yogamatten