Yoga kan je helpen om vanuit je hoofd weer helemaal in je lichaam te komen. Gedachten, stress en zorgen kun je op je yogamat loslaten. Niets is dan ook zo vervelend als glibberen en glijden op je mat. Dit haalt je uit je concentratie en maakt je beoefening van yoga heel wat minder rustgevend en heel wat uitdagender.

Veel vragen die ik krijg gaan dan ook over het vinden van stabiliteit op de mat. Zeker in zwaardere yogastijlen zoals Ashtanga en vinyasa yoga hoor ik mensen klagen over handen en voeten die steeds uitglijden. Gelukkig is hier iets aan te doen!

Doe research naar de perfecte yogamat en hou ‘m perfect!

Mijn eerste tip is om te kiezen voor een mat die past bij de yogastijl die je beoefent. Wanneer je passieve vormen van yoga beoefent, zoals yin yoga, dan is een dikke mat prettig. Voor intensievere vormen zoals vinyasa yoga, kun je beter kiezen voor een mat van zo’n 3 mm dun. Je zou kunnen stellen dat hoe intensiever de yogastijl is, hoe dunner en stroever de mat dient te zijn.

Mijn ervaring is dat goedkope matten (Action, Aldi, Flying Tiger) weinig grip bieden en snel kapot gaan. Deze matten kun je prima gebruiken wanneer je zo nu en dan een rustige les beoefent en weinig zweet. Duurdere matten zijn vaak gemaakt van TPE, rubber of een combinatie van beiden. Deze matten zijn stroever, steviger en nemen vocht doorgaans beter op.

Wanneer je eenmaal je perfecte mat hebt gevonden, is het de kunst om hem perfect te houden. Dit doe je door je mat regelmatig grondig schoon te maken. Hierdoor verwijder je de toplaag van de mat, deze laag is vaak erg glad en zorgt ervoor dat je kunt glijden. Daarnaast verwijder je vochtplekken en resten van bijvoorbeeld bodylotion. Hoe schoner de mat, hoe stroever deze zal aanvoelen. Schoonmaken kan met (ecologische) allesreiniger. Duurdere matten kunnen vaak ook in de wasmachine, maar controleer dit bij de fabrikant!

Handen- en voetenwerk

Een kwalitatief goede mat garandeert je niet direct grip op de mat. Je hebt zelf veel invloed op de mate waarin je stabiliteit op de mat ervaart. Door je handen en voeten op de juiste manier te plaatsen, zorg je voor meer grip.

Je handen hebben vier verschillende punten die je kunt gebruiken om stevig te blijven staan. Het gaat om de gebieden onder je wijsvinger, onder je pink en links en rechts onder je pols. Probeer je gewicht evenredig te verdelen over deze gebieden. Duw ook je vingers stevig op je mat. Je handpalm gebruik je niet om op te steunen, dat zou er juist voor zorgen dat je gaat glijden.

Op je voeten bevinden zich ook vier van die drukpunten die je helpen om stabiel te staan. Het gaat om je grote tenen, kleine tenen en binnen- en buitenkanten van je hielen.

Wanneer je merkt dat je de neiging hebt om naar voren te glijden ‘trek’ je je handen, zonder te bewegen, iets naar je toe. Heb je juist de neiging om naar achteren te glijden, ‘duw’, zonder te bewegen, je voeten iets naar voren en steun meer op je handen.

Het vraagt oefening om je gewicht evenredig te verdelen over al deze steunpunten, maar wanneer je dit eenmaal lukt, zal je een wereld van verschil ervaren.

Je hoeft het niet alleen te doen

Wanneer je de perfecte mat hebt gevonden, je handen en voeten op de juiste manier gebruikt, kan het toch nog gebeuren dat je blijft glijden op je mat. In dit geval kun je jezelf helpen door gebruik te maken van hulpmiddelen.

Een yogahanddoek kan bij actieve stijlen extra stabiliteit bieden, zeker op het moment dat je veel zweet. Ook bestaan er speciale handschoenen en sokken die voorzien zijn van nopjes en daardoor glijden onmogelijk maken. Tot slot kun je yogablokken gebruiken om met je handen op te steunen in houdingen zoals de neerkijkende hond. Door het vastpakken van de blokken, sta je stabieler.

Sharing is caring

Wat is jouw ultieme tip om glijden op je yogamat tegen te gaan? Deel het in de reacties, zodat anderen hier ook wat aan hebben!