Yoga voor je onderrug – bovenstaande video is perfect voor jou wanneer je last hebt van spanning in je onderrug.

Ooit begon ik met yoga omdat ik chronische rugklachten ervoer. Hoewel ik yoga niet leuk vond, ontdekte ik wel dat door mijn beoefening mijn pijnklachten afnamen en later verdwenen. Inmiddels ga ik al jaren pijnvrij door het leven. Yoga helpt mij om mijn lichaam, in het speciaal mijn rug, sterk en flexibel te houden.

Mijn rugklachten waren niet uniek. Ruim 2 miljoen Nederlanders hebben nek- en rugklachten. Pijn in de onderrug, zonder verdere uitstraling, is de meest gehoorde klacht.¬†‘Om rugpijn te voorkomen is beweging aan te raden. Verschillende soorten bewegingen dus, niet alleen wandelen of alleen maar gewichtheffen, maar een combinatie van verschillende activiteiten’, zegt Pieter Vonk, woordvoerder van Het Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie.

Deze yogales sluit mooi aan op het advies van Vonk. In 20 minuten tijd breng je, met name je onderrug, in beweging zodat spanning kan verminderen.

Weinig tijd?

Eerder plaatste ik al een 3 minuten filmpje online waarin ik oefeningen deel die helpen bij het loslaten van spanningen in de rug.

Op mijn YouTube-kanaal verschijnen meerdere yogalessen per week en geef ik regelmatig tips om in 3 minuten achter je bureau te ontspannen. Door je te abonneren op dit kanaal hoef je geen enkele les meer te missen!