Ken je het gevoel dat je ‘in je hoofd’ zit? Gedachten volgen elkaar in rap tempo op en een groot deel van de dag ben je aan het piekeren. Je hebt niet in de gaten wat er om je heen gebeurt en vergeet om van het leven te genieten. Je zit niet lekker in je vel en ervaart stress.

Het is belangrijk om op tijd vanuit je hoofd, terug in je lichaam te komen. Doe je dit niet, dan kun je na verloop van tijd in een burn-out verzeild raken.

Creëer evenwicht tussen voelen en weten

De aardegroet bestaat uit een serie houdingen die je helpt om je hoofd leeg te maken en terug te keren in je lichaam, terug naar je eigen kern. Jung stelde al dat contact met de aarde nodig is om in contact te komen met jezelf.

Het element aarde is verbonden met het eerste chakra, het wortelchakra. Dit chakra staat in het teken van je overlevingsdrang, vastberadenheid en stabiliteit. Door het eerste chakra aan te spreken, voel je je weer verbonden met je eigen kracht. Wanneer je stevig bent geaard, komen je gedachten tot rust en keer je terug naar je intuïtie. Intuïtie is verbonden met je tweede chakra, dat gelegen is in je onderbuik en je zesde chakra, gelegen op het punt tussen je wenkbrauwen. Met de aardegroet maak je verbinding tussen deze twee gebieden. Zo ontstaat er een evenwicht tussen buik en hoofd, tussen gevoel en weten.

Het uitvoeren van de aardegroet

Het is aan te bevelen om de aardegroet zo halverwege de dag uit te voeren. Zo creëer je midden op de dag een moment van bewustwording, waarbij je (opnieuw) contact maakt met jezelf. Deze bewustwording kun je vervolgens meenemen bij het voortzetten van je dag.

Daarnaast ervaar je het contact met de aarde optimaal wanneer je de aardegroet buiten uitvoert.

Op Internet zijn verschillende variaties van de aardegroet te vinden. De aardegroet die ik in dit artikel gebruik, is samengesteld door Sylvia Mullaart-Bonn.

Hijs je in je yogaoutfit, sleep je mat mee naar buiten en aan de slag!

aardegroet serie
  1. Japanse zit: Ga met je billen op je hielen zitten, je handen plaats je tegen elkaar aan.
  2. Halve kameel: Adem in en kom met je billen van je hielen af. Spreid je armen schuin naar achteren omhoog en trek je schouderbladen samen. Kijk schuin omhoog.
  3. Kindhouding: Kom met je billen terug op je hielen en breng je bovenlichaam omlaag naar de grond.
  4. Sfinx: Glijd met je onderarmen naar voren en leg je buik op de grond. Ellebogen plaats je onder je schouders. Adem in til je borst op en richt je kruin omhoog.
  5. Kindhouding: Kom met je billen terug op je hielen en breng je bovenlichaam omlaag naar de grond.
  6. Kat: Kom op handen en knieen. Adem in en laat je rug hol worden.
  7. Kat: Adem uit en maak een bolle rug. Herhaal stap 6 en 7 nog tweemaal.
  8. Neerkijkende hond: Krul je tenen in de grond, adem uit en duw je staartbeen omhoog.
  9. Omhoogkijkende hond: Op een inademing laat je je bekken zakken. Duw je wreven en handen stevig in de grond en lift de rest van je lichaam op.
  10. Neerkijkende hond: Krul je tenen in de grond, adem uit en duw je staartbeen omhoog.
  11. Kat: Breng je knieën naar de grond.
  12. Duif: Plaats je rechterknie achter je rechterpols en schuif je linkerbeen zo ver mogelijk naar achteren. Adem in en verleng je wervelkolom, trek je schouders omlaag en naar achteren.
  13. Liggende duif: Op een uitademing buig je naar voren en leg je je voorhoofd op de grond.
  14. Kat: Adem uit en kom terug op handen en knieën.
  15. Duif: Plaats je linkerknie achter je linkerpols en schuif je rechterbeen zo ver mogelijk naar achteren. Adem in en verleng je wervelkolom, trek je schouders omlaag en naar achteren.
  16. Liggende duif: Op een uitademing buig je naar voren en leg je je voorhoofd op de grond.
  17. Kat: Adem uit en kom terug op handen en knieën.
  18. Dolfijn: Leg je onderarmen op de grond, ellebogen ongeveer onder je schouders. Krul je tenen in de grond en duw je staartbeen omhoog.
  19. Kindhouding: Breng je knieën naar de grond en kom terug in een bindhouding. Plaats je vuisten onder je voorhoofd.

Herhaal de serie zo’n 2 tot 5 keer voor een optimaal resultaat!

Liever een videoles?

Ook die heb ik voor je gemaakt! In een sessie stoelyoga leer ik hoe je tijdens je werkdag kunt ontspannen, een andere sessie stoelyoga nodigt uit je volledige lichaam in beweging te brengen en de gentle flow les is om heerlijk te ontspannen.