Yoga in Rijswijk volgen -ook in tijden van corona- kan bij Everything is Om!  Deze hele zomer geef ik les in het Rijswijkse Bos en het Julianapark in Rijswijk.

Ik zal deze zomer nauwelijks lesgeven in studio’s en sportscholen. Dit omdat ik meer voordelen zie in buiten yoga beoefenen.

Wekelijks staan de volgende lessen vast op het rooster:

Dinsdag van 9.00-10.15 uur: Pilates (Rijswijkse Bos)
Vrijdag van 9.00-10.15 uur: Mindful Yoga (Rijswijkse Bos)

Meer informatie over deze lessen is hier te vinden.

Zelf ben ik razend enthousiast over de lessen buiten en de vaste deelnemers zijn dat ook. Yoga beoefenen in de buitenlucht is fijn, maar ook heel gezond. In dit artikel alle voordelen van yoga buiten.

1. Je ademt schone, zuivere lucht in

Ik ben geen viroloog, dus uitspraken over yoga en corona wil ik niet doen. Wel is inmiddels duidelijk dat de luchtkwaliteit grote invloed heeft op de verspreiding van corona. Studio’s en sportscholen moeten voldoen aan allerlei eisen om weer les te mogen geven, maar of deze eisen voldoende zijn, is nog onduidelijk. Ventilatie is op veel binnenlocaties een lastig aspect. Buiten yoga is vanuit deze optiek een verstandigere keuze.

Los van corona, is buitenzijn en de frisse lucht inademen, heel gezond. Je ruikt de geuren van de natuur en kunt daardoor makkelijker ‘aarden‘, vanuit je hoofd in je lijf zakken. De adem speelt een grote rol in de beoefening van yoga en daarvoor is het inademen van zuivere lucht heel belangrijk. Wanneer je buiten yoga beoefent en op een juiste manier ademt, kun je je voeden met de prana, levenskracht, uit de natuur.

2. De natuur prikkelt je zintuigen

Als mens zijn we niet gemaakt om hele dagen binnen te zitten. Buitenlucht is gezond en een bosrijke omgeving is dat ook. Het oerdeel in de hersenstam wordt aangesproken door alle tinten groen. De hersenen registreren dat de natuur levendig is en dat kan alleen wanneer er water aanwezig is. De oermens wist zo dat hij op een plek was aangekomen waar hij kon overleven en die wetenschap gaf rust. Bij ons als moderne mens werkt dat net zo. Als vanzelf ervaar je meer rust door in de natuur te zijn. 

Daarnaast worden al je zintuigen aangesproken door yoga in de natuur te beoefenen. Vanuit de mindfulness worden de zintuigen de poorten naar het ‘nu’ genoemd. De zon op je huid, de kwetterende vogeltjes, de geur van het verse gras… het helpt je allemaal om uit je hoofd en in het moment te komen.

3. Je lichaam leert omgaan met verschillende temperaturen

Zonlicht stimuleert de aanmaak van vitamine D. Vitamine D is nodig om calcium uit je voeding op te nemen. Calcium is belangrijk voor de groei en het behoud van sterkte botten en tanden. Daarnaast speelt vitamine D een rol bij het goed functioneren van je spieren en immuunsysteem. Het is dan ook heel gezond om dagelijks wat zonlicht op te vangen. Tijdens een les buiten yoga zit je waarschijnlijk al aan je dagelijkse dosis vitamine D.

Natuurlijk schijnt niet elke les buiten yoga de zon. Soms is het bewolkt en een enkele keer kan het misschien wat regenen. Juist het beoefenen van yoga in de kou, is heel gezond voor je lichaam. Je leert je hierdoor aan te passen aan temperatuurschommelingen, wat weer een gunstig effect heeft op je immuunsysteem. Je wordt minder snel ziek en voelt je energieker. Na verloop van tijd zal je merken dat je lichaam zich makkelijk aanpast aan koude(re) omstandigheden. Je lichaam kan van binnenuit de temperatuur reguleren, waardoor je het minder snel koud hebt.

4. Yoga buiten reduceert stress

Stress is beroepsziekte nummer 1. Natuurgeluiden werken stress verlagend. Onderzoeken tonen aan dat natuurlijke geluiden, zoals het fluiten van de vogels en het ruisen van de wind, een stress verminderende werking hebben. Deze geluiden brengen een gevoel van rust en vrede en nodigen uit om in het ‘hier en nu‘ te komen.

5. Een boost voor je immuunsysteem

Je immuunsysteem beschermt je tegen bacteriën, virussen, schimmels en parasieten. Zeker in tijden van corona kan je immuunsysteem dus wel een boost gebruiken.

Er zijn diverse yogahoudingen die een boost geven aan je immuunsysteem.  Ze versterken de longen en stimuleren het lymfesysteem om gifstoffen uit het bloed af te voeren. Dit helpt virussen buiten de deur te houden. Onderzoek van de Universiteit van Noorwegen wijst uit dat yoga iets verandert aan de gen-expressie, waardoor je immuunsysteem op celniveau wordt versterkt. Dat gebeurt al bij een eerste yogasessie. Het positieve effect is nog sterker wanneer je yoga buiten beoefent. 

Enthousiast geworden? Ik verwelkom je graag bij een les yoga in Rijswijk. De geplande lessen zijn terug te vinden op deze pagina. Vooraf aanmelden is noodzakelijk en kan door te mailen naar info@everything-is-om.nl

Graag tot snel!