Ken je dat gevoel dat je hoofd lijkt over te lopen? Je zit vol met geweldige plannen, slimme ideeën, afspraken die je niet mag vergeten en andere dingen die je moet doen. Je verliest het overzicht steeds meer en bent met van alles tegelijkertijd bezig, waardoor niets echt af komt. Je merkt dat je geen focus meer hebt en continu achter de feiten aanloopt. Als je zo doorgaat, loop je jezelf voorbij en voel je je alles behalve gelukkig.

Juist wanneer je er geen tijd voor hebt, is het nodig om je hoofd tot rust te brengen.

Sweep je mind leeg

Je kunt natuurlijk uren mediteren, in de hoop dat dit je rust geeft. De kans is echter groot dat het je alles behalve rust brengt. De wetenschap dat er nog zoveel MOET en al die gedachten die zich verdringen, bieden niet de beste basis om aan een meditatie te beginnen. Om weer mindful door het leven te gaan, zal het je helpen om je gedachten eerst te ordenen. Het maken van een Mindsweep zal je hierbij helpen.

David Allen gebruikt de term Mindsweep voor het leegmaken van je hoofd. Alle ideeën, verplichtingen, taken, doelen en andere hersenspinsels schrijf je op. Wanneer alle gedachten op papier staan, hoef je er in je hoofd niet meer mee bezig te zijn. Een Mindsweep helpt je zo bij het creëren van helderheid en geeft overzicht.

Aan de slag! 

Je gunt jezelf minstens een uur de tijd en gaat met pen en papier zitten. Schenk wat te drinken in, zorg voor een fijn achtergrondmuziekje en misschien wat kaarsjes voor extra sfeer. Als je dan toch tijd maakt voor jezelf, kun je het maar beter goed doen.

Het maken van een Mindsweep is heel simpel. Je schrijft werkelijk elke gedachte op die voorbij komt. Hoe klein, onbenullig of irrelevant de gedachte ook lijkt te zijn. Je wilt alles wat IN je hoofd zit, eruit halen en dat doe je door alles op te schrijven. Begin met het eerste dat in je opkomt. Er bestaan geen foute gedachten, dus je kunt dit niet verkeerd doen.

Denk niet te diep na over de exacte formulering en weersta de verleiding om alvast inhoudelijk met een taak bezig te gaan. De gedachte dat je contact moet opnemen met de huisarts, vervolg je niet met het opzoeken van het telefoonnummer of het daadwerkelijk bellen. De acties komen later. Je bent nu aan het verzamelen om zo overzicht te krijgen. Wees ook niet bang om te veel te noteren. Later ga je pas prioriteiten stellen en acties bedenken.

Het enige doel van een Mindsweep is het ‘opruimen’ van je hoofd. Als alles op papier staat, hoef je jezelf niet continu te blijven herinneren. Goede ideeën blijven bewaard tot het moment dat jij je erover kunt buigen en al die dingen die er steeds ‘bij-in schieten’ kun je niet meer vergeten.

En dan de echte acties

Wanneer je gedachten dan op papier staan, is het tijd om er ook iets mee te doen. Bekijk alle gedachten en bepaal waar je wel en niet iets mee moet en kan. Stel prioriteiten: wat moet op korte termijn gebeuren, wat kan wachten?

Blijf je Mindsweep vanaf nu bijhouden. Steeds wanneer er iets belangrijks in je naar boven komt, schrijf je dit op. Als je op deze lijst ook blijft bijhouden wat al gedaan is, dan blijf je zicht houden op alles wat er speelt in je leven en om aandacht vraagt.

Vind het je lastig om keuzes te maken? Hou mijn blog dan in de gaten. Binnenkort volgt een artikel waarin ik uitleg hoe je aan de hand van je Mindsweep ook daadwerkelijk bergen kunt gaan verzetten!