halasana bij hoofdpijn

Halasana, de ploeg, is een omgekeerde houding en tegelijkertijd een vooroverbuiging. In halasana buig je vanuit je heupen en wervelkolom naar achteren, zodat je benen gestrekt naar achteren kunt brengen en je voeten op de grond kunt laten steunen. De houding staat bekend om zijn vele voordelen. Bij regelmatige beoefening blijft je wervelkolom soepel, je versterkt je buik, armen en schouders. Daarnaast worden de schildklier en darmen gestimuleerd.

Het beoefenen van halasana zorgt voor veel mensen voor een flinke boost energie. Voor anderen is halasana een onplezierige houding die hoofdpijn veroorzaakt.

Halasana vraagt heel wat van je lichaam

In de volledige houding zijn je benen volledig gestrekt en steunen je tenen op de grond. Halasana vraagt hierdoor om de nodige flexibiliteit van je benen en wervelkolom. Met name in de nek wordt een intense buiging gecreëerd. Wanneer je nek op een verkeerde manier wordt belast, zal dit hoofdpijn als gevolg hebben. Op het moment dat je rug-, been- of bilspieren niet flexibel genoeg zijn, zal je niet in staat zijn om halasana correct uit te voeren.

Forceren zorgt voor hoofdpijn of een benauwd gevoel

Je lichaam is zo gemaakt dat het er alles aan zal doen om zwakkere plekken te compenseren. Zo kun je met stijve rug-, been- of bilspieren halasana uitvoeren wanneer je dit compenseert in je nek. Je creëert in dat geval te veel druk op je borstbeen of je keel. Kortademigheid en hoofdpijn kunnen hier het gevolg van zijn.

Lengte in je nek creëert ontspanning

In halasana is het belangrijk om het bovenste deel van de wervelkolom, de cervicale en thoracale wervels, in hun natuurlijke stand te houden. Het gaat hierbij om de wervels die zich tussen de schouderbladen en in de nek bevinden. Dit deel van je wervelkolom maak je zo lang mogelijk. Als dit betekent dat je voeten niet op de grond komen, dan is dat niet erg. Je zou je voeten tegen een muur kunnen laten steunen, of je benen op een stoel kunnen neerleggen.