Ken je dat gevoel dat je hoofd lijkt over te lopen? Je bent druk, moet van alles en wil daarnaast ook nog heel veel. Je probeert alle ballen hoog te houden en doet zoveel mogelijk tegelijkertijd. 

Je snakt naar rust en ontspanning, maar hebt echt geen tijd om een les yoga of mindfulness in te plannen. Geen nood! Om mindful te leven, hoef je ook niet perse les te volgen. Mindfulness zit in de kleine dingen. In dit artikel deel ik 5 activiteiten met je, die je waarschijnlijk al doet, maar meer mindful kunt uitvoeren. 

1. Maak van stofzuigen je nieuwe hobby

Ja, dat lees je goed. Zo simpel is het. Dit is echt het geheim van het hebben van een mindful leven. Niets meer, niets minder. Stofzuigen mag je uiteraard ook vervangen voor stoffen, afwassen of de badkamer poetsen. Eigenlijk is elke huishoudelijke taak geschikt. 

We proberen het onszelf zo makkelijk mogelijk te maken met robotstofzuigers, schoonmaaksters en vaatwassers. Aan de ene kant is dat makkelijk, aan de andere kant zijn dat gemiste kansen. Het huishouden is bij uitstek geschikt om mindfulness te beoefenen. 

Een opgeruimd huis, zorgt nog altijd voor een opgeruimd hoofd. Terwijl je je huis spic en span op orde brengt, verdwijnt ongemerkt ook de mist in je hoofd. 

Huishoudelijke taken lenen zich goed om mindful uit te voeren. Probeer eens echt met je aandacht bij de taak te blijven. Kun je het warme water voelen tijdens het afwassen? Focus eens op alle kleine hoekjes en gaatjes bij het stoffen. Wees je bewust van alle geuren tijdens het koken. Kortom, gebruik al je zintuigen en maak van het huishouden een echte mindfulness activiteit!

2. Beleef je maaltijd

Eten doe je toch wel, moet je toch wel. Dan kun je daar maar beter een mindfulness moment van maken. Door mindful te eten, proef je je eten beter, voel je beter wanneer je genoeg hebt gehad en creëer je een moment van ontspanning. 

Prop je eten niet achter je bureau, of de tv naar binnen. Gun jezelf een pauze en ga ergens rustig zitten. Je hersenen kunnen zich toch niet non-stop concentreren, je bent effectiever wanneer je regelmatig een pauze neemt. 

Wanneer je eenmaal rustig zit, neem je de tijd om bewust te eten. Wat zie je? Wat ruik je? Wat proef je? Neem ook de tijd om goed te kauwen. Goed kauwen kent veel gezondheidsvoordelen, maar maakt ook dat je veel beter proeft wat je eet. Aangeraden wordt om zo’n 40 keer per hap te kauwen. Als je dat telt, dan bevorder je je mindfulness activiteit. Je kunt niet tellen, kauwen, proeven en piekeren tegelijkertijd. 

Ook met anderen kun je van een maaltijd een mindfulness activiteit maken. Deel je bevindingen eens met elkaar. Welke smaken kunnen jullie onderscheiden? Wie ruikt wat? 

3. Ontferm je over de baby’s van anderen

Niets is zo mindful en ontspannend als het vasthouden van een baby. Het is bijzonder lastig om te knuffelen met een baby en ondertussen in gedachten een presentatie voor te bereiden. Baby’s zijn zo puur, dat ze het vermogen hebben om alles om ons heen te doen vergeten. Dat is logisch, baby’s moeten ‘overleven’ en hebben van de natuur een bijzondere aantrekkingskracht meegekregen, waardoor je ze aandacht wilt geven. Zij blij, jij mindful. 

Let wel, het contact met een baby is vooral mindful wanneer jij zelf niet de ouder/opvoeder bent. Wanneer je nachtenlang wakker ligt, geen tijd hebt voor jezelf en vol zit met hormonen, dan is het een stuk lastiger om mindful te zijn. Kortom, bouw een vriendschap op met ouders en pas ook af en toe eens op; kunnen zij ook tijd voor mindfulness inbouwen. 

4. Benut je talenten

Zoals gezegd, kunnen je hersenen niet non-stop focussen. Het is dan ook belangrijk om tijd te maken voor ontspanning. Die tijd hebben we eigenlijk allemaal wel, al is het maar een paar minuten per dag. Tel alle minuten per dag dat je op je telefoon kijkt, maar eens bij elkaar op. Die tijd kun je beter besteden. 

Zoek een hobby waar jij je talenten in kwijt kunt, of waar je gewoon veel plezier aan kunt beleven. Door te sporten, tekenen, koken, breien of fotograferen, kom je als vanzelf in het moment. Al je aandacht is gericht op dat wat jij aan het doen bent. Het gaat niet om het eindresultaat, het hoeft geen succes te zijn, het gaat om het bewust bezig zijn. 

5. Neem een adempauze

Ademen gaat vanzelf, kost je geen enkele moeite. Precies de reden waarom het geschikt is als mindfulness activiteit. Waar je ook bent, wat je ook doet, je adem stroomt naar binnen en naar buiten. 

Neem een aantal keer per dag een moment -al is het een minuut- de tijd om je ademhaling te observeren. Adem je door je neus of door je mond? Waar in je lichaam kun je verder je ademhaling voelen? Duren de in- en uitademing net zolang? Dit observeren brengt je direct in het moment. 

Daarnaast vertelt je adem hoe het met je gaat. Je adem zal iets anders doen wanneer je veel stress ervaart dan wanneer je ontspannen bent. Door regelmatig je ademhaling te observeren, leer je jezelf en de signalen van je lichaam beter kennen.  

Fotocredits: Andere Fotografie